Egészséges életvitelre nevelés az Ajka Városi Óvodában
Óvodánk 2009. óta látja el a Közép-Dunántúli Régió Zöld Óvoda Bázisintézményi feladatokat. Az elmúlt hat évben gyakorlati bemutatókat tartottunk projekt módszerrel, és kooperatív technikával a környezeti nevelés újszerű területeiről, jeles napokról. Bemutattuk közvetlen környezetünk lehetőségeit, új környezeti nevelési programokat ismertettünk meg a régió óvodapedagógusaival. A vállalkozó szellemű partneróvodák (Pécsely Tündérkert Óvoda Kökörcsin tagóvoda, Várpalotai Összevont Óvoda és Bölcsőde Szivárvány Tagóvoda, Balatonakarattyai Kipp-Kopp Óvoda és a Veszprémi Egry úti Nárcisz Tagóvoda) is meghívták a kolléganőket és bemutatták ezen a területen végzett munkájukat.
2015 novemberében ismét Ajkára invitáltuk a térség óvodapedagógusait, hogy közösen gondolkodjunk hospitálás és beszélgetés során a környezettudatos életvitelre nevelés egy fontos ágáról, az egészséges életvitelre nevelésről.
Három minősített referenciaintézmény címet kiérdemelt tagóvodánkban vehettek részt az érdeklődők bemutató foglalkozáson.
A Katica Óvoda Csigabiga csoportjában (Bolla Zoltánné és Kovácsné Panker Katalin környezeti nevelők) komplexen mutattuk be, hogy a gyerekekkel milyen sokoldalúan ismertethetjük meg az egészség megőrzésének lehetőségeit. Pl.: az egészség virág elkészítése sokat segített a nyolc alappillér (egészséges táplálkozás; tiszta víz; napfény; tiszta levegő; környezetvédelem, és a természetben tartózkodás; mozgás; pihenés; szellemi jólét) megértetésében.
A Székhely Óvoda Misi mókus csoportjában (Kovács Imréné és Bocskay Zsuzsanna óvodapedagógusok) az őszi zöldségek és gyümölcsök felhasználásával reformételeket (zöldséges saláta, sütőtök golyó) készítettek, kihasználva a lehetőségeket verselésre, énekelésre, matematikai tartalmak összekapcsolására.
A Vizikék Óvoda Margaréta csoportjában (Brassai Beáta egészségfejlesztő és mentálhigienikus) nevelési drámajátékában a gyerekek őszi erdei kiránduláson, Ősz anyóka házához látogattak el. Útközben alakult közösségi magatartásuk, társas kapcsolatuk, egymás iránti toleranciájuk, empátiakészségük, elmélyültek ismereteik az egészségtudatos táplálkozás, higiénés szokások területén.
Hangsúlyozni szerettük volna ennek a területnek a sokoldalúságát, és fontosságát a családok és a gyerekek életében.
Megbeszéltük az alapvető fogalmakat, mint az egészség (testi, lelki és szociális jólét), szellemi jólét (az egészség vonatkozásában több mint az anyagi és biológiai jólét összessége). A szellemi jólét alakítása érdekében a mi feladatunk is, a gyerekeken keresztül, a családok egészségtudatosságának javítása.
Természetesen a mindennapokon túl az óvodáink életében jelen vannak olyan jeles napok, amikor a szülők bevonásával, szélesebb körben is teret adunk az egészséges életvitelre nevelésnek. Pl.: reformétel bemutató, tök – buli; „Gondolkodj egészségesen!” program, Kézmosás Világnapja, HAPPY-hét.
A megbeszélések után Ráczné Németh Csilla, intézményünk vezetője interaktív tájékoztatót tartott a tanfelügyeleti ellenőrzéssel, és önértékeléssel kapcsolatos tapasztalatainkról.
Bolla Zoltánné
óvodai környezeti nevelő